Національна академія аграрних наук України Науково-методичний і координаційний центр з наукових проблем
розвитку АПК України
UA EN
25.02.2021

Внаслідок недосконалості положень Закону України № 1115 поставки сільгосппродукції, що підпадають під його дію, можуть бути заблоковані – Інститут аграрної економіки

Практична реалізація положень Закону України № 1115 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції» призведене до суттєвих ускладнень в діяльності сільгосппідприємств в перший місяць їх практичного застосування, зазначив завідувач відділу фінансово-кредитної та податкової політики Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» к.е.н. Леонід Тулуш, аналізуючи проблеми з адмініструванням ПДВ, які можуть виникнути внаслідок набуття законом чинності 25 лютого 2021 року.

Це негативно вплине на результативність функціонування сільгосппідприємств та недоотримання ними частини доходів внаслідок недоліків в опрацюванні положень підписаного Закону, вважає науковець.

Насамперед, зауважив він, розділом II Закону України № 1115 передбачено, що його положення набувають чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та застосовуються до податкових періодів, починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем опублікування цього Закону.

А отже, якщо закон буде опубліковано найближчим часом, то вже з 1 березня – тобто через чотири дні (!) – сільгосппідприємства при здійсненні операцій з постачання передбачених у Законі видів сільгосппродукції повинні будуть застосовувати нову ставку ПДВ – 14 %. Такий розмір ставки є новим і досі в Україні не застосовувався, наголосив експерт.

Відповідно до положень пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу (далі – ПК) на дату поставки платник ПДВ зобов’язаний скласти податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений термін. Причому згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК реєстрація податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день місяця повинна здійснюватись до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені. Тобто у даному випадку – до 31 березня 2021 року, пояснив Леонід Тулуш.

Проте, діюча форма податкової накладної, затверджена наказом Мінфіну № 1307 від 31 грудня 2015 року (зі змінами та доповненнями) НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ можливості відображення операцій за ставкою 14 %.

Не передбачена така можливість й наказом Мінфіну «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної» № 734 від 2 грудня 2020 року, положення якого набувають чинності з 1 березня 2021 року.

Таким чином, сільгосппідприємства та інші постачальники сільгосппродукції НЕ МАТИМУТЬ ТЕХНІЧНОЇ МОЖЛИВОСТІ (!) зареєструвати податкову накладну за зниженою ставкою у 14 %, спрогнозував експерт. При цьому, застеріг він, за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної відповідно до статті 120-1 ПК нараховуються штрафні санкції.

Контрагенти, в свою чергу, не зможуть – відповідно до положень пункту 198.6 статті 198 ПК – включити відповідні суми ПДВ до складу податкового кредиту.

Внаслідок цього, поставки сільгосппродукції, зазначеної у розділі І Закону України № 1115, можуть бути фактично заблоковані. Причому, якщо при поставках рослинницької продукції теоретично можливо кілька тижнів не відпускати продукцію, то при поставках тваринницької продукції, особливо молока, така ситуація неможлива навіть теоретично. Адже буде паралізована нормальна діяльність молокопереробних заводів.

Сільгосппідприємства припинять здійснювати реалізацію, внаслідок чого будуть нести збитки, в тому числі й у вигляді штрафних санкцій за невиконання контрактних зобов’язань, попереджає Леонід Тулуш.

Адже, вважає він, оперативно виправити ситуацію за рахунок підготовки відповідного наказу Мінфіну щодо внесення змін до форми податкової накладної не вдасться. Оскільки положеннями статті 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» передбачено, що строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції до проектів регуляторних актів, не може бути меншим ніж один місяць з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.

З огляду на це, виправити ситуацію можна буде не раніше квітня 2021 року – при тому, що крайнім терміном реєстрації податкових накладних за першу половину березня є 31 березня 2021 року, уточнив експерт.

Отже, внаслідок не відпрацьованості законодавчих норм та відсутності необхідних підзаконних актів, направлених на врахування положень Закону України № 1115, слід очікувати суттєвих ускладнень в роботі учасників аграрного ринку як мінімум у перший місяць його застосування, підсумував Леонід Тулуш.


Повернення до списку