Національна академія аграрних наук України Науково-методичний і координаційний центр з наукових проблем
розвитку АПК України
UA EN
Чи є майбутнє в українського органічного виробництва? 23.11.2015

Чи є майбутнє в українського органічного виробництва?

Україна буде розвивати виробництво органічної продукції. Хоча виробники впевнені, що масовий покупець до неї не готов. Україна матиме свій логотип, яким маркуватиме органічну продукцію. Яким він буде, Мінагрополітики поки тримає в секреті. "Сьогодні найчастіше органічну продукцію позначають символом, прийнятим в ЄС - підпис Біо та зелений листочок. Україна отримає свій унікальний та впізнаваний логотип, що має сприяти збільшенню уваги до органічної продукції, привернення уваги споживача", - розповів керівник департаменту продовольства міністерства Дмитро Шульмейстер.

Популяризацію "органічної" їжі міністерство планує зробити частиною стратегії продовольчої безпеки і способом просувати українську продукцію на світових ринках. "Наразі розроблено проекти наказів Мінагрополітики України "Про затвердження Положення про Реєстр виробників органічної продукції (сировини)" та "Про затвердження державного логотипу для органічної продукції (сировини)". Затвердження даних наказів дозволить проводити реєстрацію суб'єктів господарювання, які виробляють і реалізують вироблену продукцію з логотипом "органічна", а також надасть можливість споживачам легко її ідентифікувати", - розповів Agravery.com Шульмейстер.
Наразі, за оцінками Мінагрополітики, частка органічних продуктів на ринку не перевищує 10%.

На фоні світового ринку органічних продуктів, який в 2010 році Global Organic Food & Drink Market оцінила в 70 млрд доларів з щорічним приростом в 8-10%, це небагато. За даними IFOAM, лідером за обсягом органічного ринку є США. За ними слідують Європа, Азія та Океанія. Близько 1,8 млн виробників по всьому світу займаються органічним вирощуванням на більш ніж 37 млн га сільськогосподарських угідь. А приблизно одна третина органічних земель - 13,4 млн га - сконцентровані в країнах з ринками і з перехідною економікою, говорять в Швейцарському Бюро Співробітництва в Україні.

Такі факти виразно ілюструють стрімкий розвиток органічного виробництва та ринку по всьому світу. Швидкий розвиток органічного сільського господарства, в основному, стимулюється розумінням людьми важливості турботи про здоров'я і безпеку продуктів харчування. Що заважає Україні приєднатися до цього руху, розбирався Agravery.com.

Похибки статистики.

Органічна продукція - це продукція, отримана в результаті сертифікованого органічного виробництва. У ґрунт, на якому вирощуються сільськогосподарські культури, протягом 3 років заборонено вносити будь-які речовини хімічного походження. Тільки по закінченню цього, так званого, перехідного періоду продукція отримує статус органічної. Далі органічна сировина надходить до переробних підприємств, де переробляється окремо від традиційної сировини з метою уникнення змішування. Головне тут - кожен етап виробництва знаходиться під суворим контролем органу сертифікації, який засвідчує дотримання вимог та стандартів органічного виробництва шляхом видачі відповідного сертифікату.

Саме сертифікація в українських реаліях є причиною того, що в Україні діє лише до 20 компаній які мають право надавати продукції статус органічної. "Так може називатися лише вузьке коло сертифікованої, преміальної продукції. А та сама наднатуральна картопля, яка нічим і ніколи не оброблялася у цю категорію не потрапить - бо не сертифікована", - розповідає Дмитро Шульмейстер. За його словами, крім одної всі компанії, що мають сертифікат виробництва біопродукції є іноземними (Швецарія, Німеччина, США, Австралія).

Загалом, за офіційними даними Міжнародної Федерації органічного сільськогосподарського руху, на початок 2003 року в Україні було 31 господарство такого типу. Вже через десять років кількість сертифікованих органічних господарств виросла до 175, а загальна площа сертифікованих органічних сільськогосподарських земель склала 393 400 га. Втім, фактично, обсяги виробництва ще більші. За даними Мінагрополітики, абсолютну більшість овочів, фруктів, молока в Україні виробляють індивідуальні господарства населення (показники від 70% до 96%), і лише невелика частина припадає на організовані підприємства. Звісно, інша картина у виробництві експортоорієнтованих культур - пшениці, кукурудзи, соняшникової олії - де основні потужності зосереджені у великих компаніях та агрохолдингах. "Чому це важливо? Бо залежно від форми господарювання можна говорити про реальну здатність господарства елементарно забезпечити себе добривами, технікою, обладнанням. Тобто всім тим, що підвищує показники виробництва, але порушує строгі канони органічного", - зауважує Шульмейстер, маючи на увазі, що населення часто не може дозволити себе виробляти "неорганічні" овочі. Вигода десь поруч Швидкі темпи зростання органічних угідь є таємним козирем українських аграріїв який можна вигідно використати при проведенні перемовин із інвесторами, зазначають аграрні експерти. Тут причина інтересу до органічного значно простіша - економічна користь. Націнка на "біо", "органік" продукцію може складати до 40% у порівнянні зі звичайною продукцією.
За інформацією Федерації органічного руху, в останні роки зріс ринок екологічно чистих овочів, фруктів, ягід і грибів, а також продуктів їх переробки. Крім того, спостерігається тенденція активного наповнення внутрішнього ринку власною органічною продукцією за рахунок налагодження власної переробки органічної сировини. Зокрема, це крупи, соки, сиропи, повидло, мед, м'ясні та молочні вироби.

Проте підтримка органічного виробництва є не лише відповіддю на "модні тенденції" у структурі світового споживання, але і важливим елементом продовольчої безпеки країни. "Адже у органічне виробництво передбачає максимальне збереження ґрунтів та національного насіннєвого фонду, який на відміну від гібридів може легко відтворюватися щороку", - розповідає фермер з Київщини Анатолій Кудель.

Дорожче, але безпечніше.

Основна складність просування органічної продукції - невисокий попит на неї через значно вищу, аніж на немарковані товари, ціну, зазначає керівник аналітичного відділу консалтингової компанії ААА Марія Колесник. "Всі хочуть купувати органічну продукцію, але дешевше за ціну на ринку. У нас люди хочуть задешево купити ексклюзив, а потім обурюються, що держава не змушує товаровиробників ставити такі малі ціни", - пояснює експерт. Фахівець відділу маркетингу мережі магазинів "Натур Бутік" Анастасія ле Хак розповідає, що наразі розбіг цін на органіку величезний. "В середньому молоко преміям-сегменту від органічного на 20-30% дешевше. Проте зі звичайною продукцєю, не преміальною, різниця сягає 2-3 разів", - каже вона. Проте Ле Хак зауважує, що питання порівняння цін не зовсім коректне: якщо порівнювати чисто ціну, то не враховуються безліч факторів (якість інгредієнтів, обсяг виробництва та ін.). До того ж, є органічні продукти, які коштують дешевше фермерських.

В Румунії, за словами Колесник, вся продукція дрібних виробників коштує дорожче та реалізується або в окремих невеличких магазинах, або в окремих відділах в супермаркетах. Незалежно від того, м'ясо це, молоко, сири, джеми, рослинницька продукція. При цьому експерт зазначає, що оскільки молоко не первинний продукт в харчовому ланцюжку, то для того, щоб воно мало статус органічного, ті корми, якими годують корів, також мають бути вирощені без використання хімії. "Ви в таке вірите? Уявляєте скільки воно має коштувати. Тут органічна продукція мінімум вдвічі дорожча за звичайну", - риторично запитує Колесник.

Аналогічна система діє й у Швейцарії, де замовити справжню органічну продукцію можна з доставкою додому прямо з ферми, або ж придбати у супермаркетах з націнкою та жовтою біркою з позначкою organic.
В Україні ж нараз стрімко розвиваються формати екокрамниць, зокрема в інтернеті, та екоресторанів, у супермаркетах з огляду на низький попит органічні товари не мають особливої популярності . До того ж, як зазначає засновник компанії "Вілла Роз" Юрій Сергєєв, купуючи продукти екологічні, споживач економить. "Продукти більш натуральні, а, значить, краще засвоюються. Таким чином, купивши більш дорогий продукт, вам його потрібно менше з'їсти. Додайте сюди ще економію на аптеці", - говорить експерт. За його словами, питання про якість продукції в цілому безпосередньо пов'язане із законодавчим регулюванням галузі.
На питання про рівень попиту Сергєєв зазначив наступне: "Так, безумовно, попит має місце бути, але проблема в тому, що споживач настільки обдурений і заплутаний, що боїться вірити". За його словами, люди до кінця не розуміють, за що будуть платити, хочуть отримати гарантії, а це вже проблема.

Керівник компанії "Органік Стандарт" Сергій Галашевський вважає, що органічний ринок України тільки починає рости. "І я думаю, цей стабільне зростання буде ще кілька років. Тим більше, що світовий органічний ринок теж продовжує зростати", - сказав він. У свою чергу, Анастасія Ле Хак вважає, що попит на органічні продукти залежить не від розміру гаманця, а від усвідомленості зроблених дій. "При грамотному поданні продукту спостерігається інтерес, але не всі споживачі готові купувати з першого разу. Потрібен час, щоб зрозуміти і переосмислити ставлення до харчування, способу життя. Попит невеликий, але він поступово зростає. В основному цікавляться ті люди, які дбають про себе і про свою сім'ю і осмислено вибирають більш правильні продукти ", - говорить фахівець. Наразі для зацікавлених навіть влаштовуються гастротури на органічні виробництва. "Про справжність органічних продуктів - тут навіть не питання документів та сертифікатів, а скоріше питання совісті виробника. У нашому випадку ми завжди запрошуємо покупців на екскурсію по нашій фермі, щоб люди могли самі все побачити, та й елементарно подивитися нам в очі", - говорить Сергєєв.

Джерело: Аграрний бюлетень


Повернення до списку