Молочна криза в ЄС: дно досягнуто?
Молочний ринок як світу, так і України на даний момент відчуває певні труднощі. Не є виключенням і ринок Європейського Союзу — одного із найбільших виробників та експортерів молочної продукції.
Молочний ринок як світу, так і України на даний момент відчуває певні труднощі. Не є виключенням і ринок Європейського Союзу — одного із найбільших виробників та експортерів молочної продукції.
Як відомо, весною поточного року було зняте квотування виробництва молока і європейські фермери отримали змогли нарощувати виробництво, проте ситуація цьому не сприяла. Низькі ціни на молоко та молочні продукти, російське продуктове ембарго, зменшення імпорту Китаєм сформували не дуже сприятливе бізнес-середовище.
На осінь ситуація ще більше ускладнилася. Закупівельна ціна на молоко впала до 29,3 євро/100 кг. Собівартість ж виробництва, за заявами виробників, сягає 70 євро/100 кг. Найбільш складна ситуація склалася в Люксембурзі, Латвії, Румунії та Естонії, де центнер молока коштує 23 євро і менше. В середньому по Європейській співдружності ціни на 1,3% поступаються липневим та на більш ніж 20% — рівню серпня минулого року.
Цей рівень закупівельних цін зумовлений падінням світового ринку молочної продуктів. Зниження як обсягів так і цін реалізації молочної продукції глобально позначилося і на внутрішніх цінах ЄС. Так, суха сироватка в ЄС на 30% дешевша зараз ніж в попередньому році, сири «Edam» та « Gouda» знизилися в ціні на 25-26%. Менш сильний вплив відбувся в ціні на масло — - 12% та сир «Emmental» — -11%.
З огляду на те, що Європейська комісія декларує збільшення поставок молока на переробку (на 0,8% січ.-черв.2015/січ.-черв.2014) пропозиція молока збільшується. Надлишок сировини направляється на виробництво сухого молока та масла. Так, піврічне виробництво сухого збираного молока в поточному році на 3,2% випереджає досягнення 2014-го р., а масла — на 1,2%. В той же час відбулося скорочення виробництва питного молока (-2%), кисломолочних напоїв (-3,1%) та незначно (на 0,1%) — сирів.
Щоб уникнути колапсу на молочному ринку та допомогти фермерам Єврокомісія вирішила виділити 500 млн євро на підтримку аграріям(в основному молочарям та свинарям), які страждають від слабкого попиту та низьких цін на продукцію. Ці кошти будуть націлені на формування системи зберігання продуктів, що швидко псуються, диверсифікацію експортних ринків. Також на 15 вересня планується неформальна зустріч Міністрів сільського господарства країн Співдружності на якій буде розглянуто пропозиції із покращення ситуації на ринку.
Проте, чи вдасться зупинити падіння?
По-перше, в ЄС «пік молока» вже пройшов і надалі обсяги надою будуть дещо знижуватися, тому можна припустити, що пропозиція зменшиться.
По-друге, варто брати до уваги, що вся вироблена в ЄС молочна продукція фізично не може бути з’їдена в середині Співдружності, а тому значна її частка має постачатися на зовнішній ринок. Із втратою російського ринку та значними економічними проблемами на китайському, великі молочні експортери, такі як Європейський Союз, Нова Зеландія та США ведуть активну боротьбу за африканські та азійські ринки. Особливо цікавим в даному ключі є ринок Алжиру на якому зараз активно працюють як Нова Зеландія так і ЄС. Але за обсягами споживання жодна із даних країн, та і вони всі разом не еквівалентні Росії та Китаю. А РФ продовжила дію своїх продуктових контрсанкцій в той час як Китай демонструє падіння біржових індексів, а отже погіршення благополуччя населення.
По-третє, на думку деяких гравців ринку основна причина низьких цін на молоко полягає у відміні квот і наданні свободи вибору фермеру скільки молока виробляти,що впливає на очікування стрімкого збільшення пропозиції. А як відомо, такі очікування дуже негативно позначаються на ціні.
Який з усього цього може бути висновок? Падіння цін на молоко дещо сповільнить свої темпи, але продовжиться до кінця року і тільки із початком 2016-го можна очікувати на певний рух на збільшення. Існує також ймовірність, що керівництво ЄС повернеться до системи обмеження виробництва у якісь модифікованій формі, адже в першу чергу необхідно думати про те, куди збути продукцію, а не просто її виробити.
Руслана Бутило, керівник аналітичної служби компанії Dukyn